Sabtu, 13 Jun 2009

Patutlah kan..

Bila dikenang...kenapa anak lelaki diwajibkan menjaga ibu bapa..bukan terletak kepada bahu anak perempuan..

Pertama..mestilah pasal anak perempuan ada suami dan anak2 yg lebih menjadi keutamaan.

Kedua..sbb anak perempuan dah rasa susah senang pahit maung jaga anak dari baru lahir sampai besar..sama mcm yg ibu bapa pernah rasa.

Kencing berak..menangis merengek tak tido malam..bersengkang mata..bertungkus lumus siapkan keperluan rumah tangga supaya suami senang..

Ntahlah dlm situasi aku ni..

Masalahnya aku memahami sesangat tanggungjawab adik beradik lain yg pelbagai..bebanan kerja, masalah kewangan, masalah waktu...

Aku? hmm...

Tak salah rasanya kan kalau aku mintak adik beradik lelaki jaga mak dan baba..tapi kalau tak mampu kongsilah upah pembantu..

Senang ke nak cari pembantu skrg ni? Hmm...

Aku kalau tak perlu uruskan rumahtangga..anak2..bawak baba g klinik tetiap hari cuci kaki..aku boleh jaga mak sepenuh masa sbb dia nak org jaga dia 24jam tanpa henti tanpa rehat..

Baba yg hanya makan tido tu pun tak tahan dgn mak..apatah lagi aku yg perlu lakukan byk kerja kat rumah..

Ade tak sesape ada pengalaman jaga org tua yg byk kerenah camni tp nak kata tua tu tak sgtlah pasal baru 65tahun umur mak aku tu..ape ek cara yg boleh diatasi supaya dia tak panggil kita setiap 5 minit..

Kalau sehari dua bolehlah tahan..tapi kalau selama2nya camni..boleh jadi giler pasal mana aku nak masak, basuh baju, kemas rumah sedangkan mak yg aku baru salinkan pempes masih nak buang air lagi dan lagi dan lagi...sehari 5 ke 6 helai tukar pempes..2 hari habis 10 helai..10 helai tu bersamaan dgn RM20 so kalau seminggu..sebulan..setahun..banyak sungguh belanja pempes..hehe..

Bukan tak boleh bawa ke tandas dgn kerap tapi sape nak angkat..aku tak larat..pinggang aku dah sakit sgt..dari sehari ke sehari..makin sakit..mungkin sebab peknen ni jugak...

Sape yg datang ziarah terutama jiran yg berdekatan..ucapan yg sama..bersabar. Kat blog pun sama, bersabar..tapi aku sebagai manusia bukanlah seorg yg sesempurna nabi..aku manusia biasa malah aku sendiri penah bitau yg aku ni jenis panas baran jugak orgnye..berat mata memandang..berat lagi beban bahu aku yg memikulnya..

Tension...stress...dah menjadi kebiasaan hidup aku skrg..kalau dibiarkan lelama...ape ek kesannye hehe...korang paham sendirilah..

4 bunga tulip:

Tirana berkata...

stress dan tension tu ada effect pada baby kat dalam perut so hati-hatilah.. Berbincang elok2 dengan abang2 dan kakak..kongsi amik pembantu macam yang kak tirana saran dulu...Nanti bila kandungan tu makin membesar lagi penat..

kayteeze berkata...

betul kata tirana tu...

Ini satu tanggungjawab bersama, adikberadik lain kena fikir tentang nrina yang mengandung ni... berbincanglah dengan baik.

Katakan yang nrina tak larat, dah sakit2... Ini bukan satu alasan, tapi kenyataan. Kalau jaga baba tu mungkin nrina boleh, tapi mak tu biarlah saudara lelaki yang tanggung, ambik bibik sorang...

kesian betul kat nrina ni... akak dapat rasa keletihan nrina...

haruan tasek berkata...

itulah sewajarnya

Lynda berkata...

mmm..pernah juga terasa pasal anak laki mak ni..tapi nak wat cmna..manusia mudah lupa

Hatiku

Related Posts with Thumbnails
 
Design by Amanda @ BloggerBuster