Ahad, 21 Jun 2009

Hari yg lapang..

Kenapa ek? hehe..pasal bermulanya hari rehat aku. Malam semalam mak dan baba dah dihantar ke rumah kakak di Seremban.

Ntah sampai bila tak ler aku tau. Mungkin sekejap mungkin seminggu..tapi yg pasti lepas ni giliran abang aku plak. So dapatlah aku meluangkan masa bersama suami bila dia balik bercuti nanti.

Tapi seakan rasa kosong..kehilangan bunyi bising dan kesibukan yg biasanya aku rasakan. Bila diri dah terbiasa kita akan merasa mudah tapi skrg ni dah rasa longgar plak hehe...

Bila dalam keadaan camni..aku boleh berfikiran positif. Kalau sebelum ni cam tak boleh je. Bila ulang baca balik entry lama aku tu..hish rasa cam melampau je sikap aku ni. Tapi bila korang sendiri berada dlm situasi tu..mungkin korang faham dgn jelas kot perasaan aku..

Ntahlah...aku tak jumpa lagi org yg senasib dgn aku yg boleh ceritakan pengalaman dia dan tips agar bersabar dengan kerenah org tua yg sakit ni. Kalau nak dilayan sepanjang masa..aku tak payah buat keje lain ler..tak payah tido..rehat..tak payah jaga anak..mak tido aku tido..mak bangun je..aku layan ape dia nak..sampai dia tido balik..masalahnya waktu tido dia amat sedikit..dia lebih byk jaga dari tido..camne tu..kira cam jadi cam baba aku ler..makan tido je kat rumah aku tapi itupun bersungut penat jaga mak..

Macam org dlm pantang lepas bersalin..ragam bayi tak dapat dijangka..kalau boleh masa bayi tido..kita tido berehat sbb nanti bila dah bangun kita kene layan kerenah dia..tapi itu dlm pantang..org dlm pantang rehat je..tak buat keje rumah..tak gerak sana sini..melainkan uruskan diri sendiri je..itupun ada org jaga..

Tengok tu..aku tak lagi berfikiran positif hishhh....

Perlu aku ingatkan juga ye kengkawan semua..aku ni manusia yg tak sempurna mana..byk kekurangan. Oleh itu aku tak dapat nak positifkan diri dgn segala nasihat...bukan tak boleh terima nasihat tapi adakala aku rasakan susahnye nak laksanakan nasihat yg diberikan..aku hanya mengharapkan doa aku, suami, adik beradik, saudara mara, jiran dan kengkawan semua dimakbulkan...

Oklah..nak berehat pun hati aku rasa cam tak tenang sbb dah menyusahkan kakak plak jaga mak dan baba..aku faham bukan senang nak jaga kedua2nya..mak dan baba lain masalah dan kerenahnya..tapi diorg ni tak leh dipisahkan..

Harapnya kakak bykkan bersabar dan semoga mak dan baba tak byk kerenah bila duduk sana. Aku hanya punya kakak sorang je..dan aku amat sayang kakak aku. Abang ada 4 tapi masing2 tak mampu nak jaga disebabkan tugasan harian yg amat padat..kakak pun camtu gak sibuk seolah2 kais pagi makan pagi..tak buat kuih tak jual tak dapat duit. Suaminya plak bawa teksi..tak keluar tak dapat penumpang tak dapat gak duit. Lainlah diorg semua makan gaji hmm..tapi aku anggap cam kakak ni jadi mangsalah..cam aku jugak huhu...

Ntahlah tetibe je rasa cam tak puas hati dgn abang2 aku tapi bila nak hantar mak dan baba kat rumah diorg jugak..aku rasa kesian plak bebankan diorg yg nak keje dan jaga mak dan baba tu hmm...ntahlah serba salah aku dibuatnya..pasal tu aku rasa lebih baik aku je yg jaga..mmg tak sampai hatilah nak susahkan diorg semua..tapi diorg tu ade ke pk pasal aku yg mengandung dan asyik sakit pinggang ni..hmmmmmmm..

2 bunga tulip:

cikgupj berkata...

Salam si tulip manis,kalau begitu adanya hanya doalah teman, mudah-mudahan apa yang di hajati akan di makbulkan...mintaklah supaya dapat besabar, dimudahkan segala urusan, tidak terasa akan kesusahan, diberi ketenangan dan kegembiraan dalam kesusahan dan kesukaran...

haruan tasek berkata...

ko kena banyak lagi bersabar dan berusaha

Hatiku

Related Posts with Thumbnails
 
Design by Amanda @ BloggerBuster