Rabu, 3 Jun 2009

Ayah

Sejak mak dan baba masuk keluar hospital atau lebih senang aku cakap lepas aku balik bercuti dari Bandung hari tu...masa aku untuk keluarga terutamanya untuk suami amatlah singkat..

Masa aku byk dihabiskan untuk menjaga mak kat hospital dan baba untuk uruskan cuci luka kaki dia yg kene potong yg mmg duduk kat rumah aku selama dia keluar hospital.

Tanpa aku sedar...dah banyak kali aku mengguriskan perasaan suami aku yg tersayang tu. Dia seperti aku buat tak wujud je...mungkin itu pada pandangan dia tapi dlm hati aku ni...kasih sayang aku tak pernah berbelah bagi...cuma dlm situasi aku yg mcm ni..aku lupa yg mana perlu didahulukan...semua pada aku penting jadi aku jadi buntu..

Aku tak suka berada dlm keadaan aku skrg ni...aku tak dapat layan suami aku mcm sebelum ni. Makan minum pakaian...semua jadi berserabut. Adakala mmg aku tak sempat masak dan terpaksa beli. Permintaan dia suruh masakkan lauk yg dia suka pun aku byk kali tangguhkan..sehingga buat dia merajuk.

Badan aku mmg sedia letih selalu tido awal. Mungkin itu lagi buat dia rasa jauh hati dan kecewa dgn aku. Bayangkan...dlm keadaan aku mengandung..aku perlu bawa baba g cuci kaki kat klinik kesihatan yg berdekatan..lepas balik kalau sempat masak aku masak pastu terus g tengok mak untuk suapkan makan tengahari. Tunggu sampai petang dlm kul 6 atau 7 petang kengkadang baru balik..lepas balik sediakan makan malam. Lepas tu kemaskan dapur..peralatan susu anak..dan lepas tu aku rasa letih sgt..kengkadang terus tertido dlm keadaan aku nak rehat kejap.

Itu kalau aku tak jaga mak kat hospital waktu malam..kalau jaga..aku rehat jap dlm kul 11malam gerak dan sampai pagi kul 8 baru balik rumah. Pastuh rutin aku berulang berulang dan berulang...

Mmg aku letih sgt..tp apa yg mampu aku buat. Takkan aku nak lari dari masalah keluarga aku ni...mak baba sakit perlukan org yg macam aku yg tak keje ni untuk uruskan hal diorg..

Ayah..

Mama minta maaf...jutaan maaf. Mungkin ungkapan je tak cukup...kerana mama dah byk kali guriskan perasaan ayah tanpa mama sedar...atas dasar percaya yg ayah jenis tak kisah..

Mama mmg lupa tanggungjawab mama mmg seharusnya 100% pada ayah. Tapi situasi mama buat mama buntu. Mak yg sakit dah tak memahami keadaan mama...adik beradik yg dekat pun tak pernah nak pk perasaan ayah..hanya kakak je risau kalau ayah marah kerana terlalu luangkan masa untuk mak dan baba. Diorg hanya tau...jaga mak kene gilir. Tapi selalunya mama yg lebih pasal mama tak keje..itu je kelemahan yg mama ada. Jadi diorg anggap mama perlu luangkan masa lebih untuk mak kat hospital sbb mak tak boleh makan sendiri..kene suap. Kalau tak mak akan lapar..dan haus. Tengahari pegi..malam jaga sampai pagi..

Jangan cakap mama nak sgt buat begitu...tapi mama tak boleh lari..ni tanggungjawab jugak. Mama cuma harap ayah faham. Mama tau ayah kesiankan mama...tapi mama tak boleh kesiankan diri mama sendiri dlm keadaan skrg.

Selagi ada kudrat mama...mama kene luangkan masa untuk diorg. Sampai mama lupa..mama perlu minta izin dahulu sebelum buat itu semua..

Sampai mama tak terdaya..sakit..baru mama duduk rumah dan ayah kene layan mama pulak. Ayah yg kene uruskan anak dan makan.

Ntahlah ayah...ape nak jadi skrg ni mama tak taulah..segala hidup kita jadi kucar kacir..

Hari ni ayah ke Bandung..keje lagi kat sana. Sebulan nanti baru balik. Mama dah rasa lain...ayah ada kat sini mama buat mcm takde..tapi ni ayah takde..mama akan rindu sgt..dapat tengok ayah pun buat mama tenang tapi ni ayah dah jauh...lagi buat mama terseksa..

Mama sedih tadi ayah nak pegi sbb buat ayah kecik ati tanpa mama sedar...harap ayah dapat maafkan mama. Mama tau ayah pendam je perasaan ayah dgn perbuatan mama ni. Walaupun ayah cakap tak kisah tapi nada ayah lain..

Maafkan mama ayah...maafkan mama..mama sayangkan ayah lebih dari diri mama..mama sayangkan keluarga mama pun lebih dari diri mama...kalau perlu mama korban diri untuk ayah pun mama sanggup..asalkan buat ayah happy dan semua org happy..

Mungkin ayah anggap ini sekadar kata2..selama ni mama risau mama buat ayah marah dan kecik hati. Tapi rupanya ayah dah pun marah dan kecik ati cuma ayah diam..

Skrg mama dah takde kekuatan mama lagi..ayah jauh kat mata mama buat mama lagi lemah. Mama tak sanggup nak tinggal jauh dgn ayah...Ya Allah tolong kuatkan semangat aku skrg ni. Seperti ayah kata..mama boleh luangkan masa lebih untuk mak dan baba bila ayah takde..ye..mmg ye..tapi mama jadi makin lemah sbb rindukan ayah..perasaan rindu tu akan bunuh setiap semangat mama dan kekuatan mama selama ayah ada dekat mama...mama akan sedih dan nangis setiap kali rindukan ayah..

Ayah..mama sayangkan ayah..syg sgt kat ayah. Ayah kekuatan mama. Mama akan jadi sasau kalau tak nampak ayah...maafkan mama ayah kalau buat ayah kecik ati..mama tak sengaja dan mama takkan buat lagi tindakan mama yg membelakangkan ayah...

Ayah jaga diri baik2 kat sana ye...jgn nakal tau. i luv u..

2 bunga tulip:

haruan tasek berkata...

jangan le riso kami lelaki faham dengan keadaan macam nie.... harap suami awak macam tu juga k...

Rantong berkata...

Salam ziarah. Such a great blog.

View Profile: Rantong™

Hatiku

Related Posts with Thumbnails
 
Design by Amanda @ BloggerBuster