Ahad, 14 Oktober 2012

TOP SECRET - THE BILLIONAIRE

Aku ni susah nak minat Filem tapi kalau filem2 motivasi ni mmg terus menggamit perasaan naluri aku utk suka walaupun aku tak berjaya macam mereka hihi... Ini kisah benar tau. Apapun layan jelah maklumat yg aku dapat ni. Cerita ni ada kat ABO 152 tu....serius aku cakap...x rugi dok melangok depan tv tgk citer ni hehehehe...

Eh lupa nak bitau...ni cerita Thai ler...jgn lupa tukar sarikata ye hehe.. nak donlod citer kat SINI


Tanggal Rilis : 20 Oktober 2011
Jenis Film : Drama
Diperankan Oleh : Pachara Chirathivat, Walanlak Kumsuwan
Sinopsis:
Top (Pachara Chirathivat) adalah anak SMA yang kecanduan games. Saking sukanya, Top nggak peduli sama urusan sekolah dan keluarganya. Suatu ketika, perusahaan ayah Top mengalami kebangkrutan sehingga Top putus sekolah dan terancam pindah rumah.
Melihat keadaan ini, Top berusaha mencari cara untuk menolong keadaan ekonomi orang tuanya. Ia pun memulai bisnis untuk mendapatkan uang, mulai dari menjual alat elektronik, kacang-kacangan dan lain sebagainya. Walaupun selalu gagal, Top tidak menyerah. Di usaha terakhirnya untuk mendapat uang, ia menemukan peluang bisnis dari sepotong rumput laut. Berhasilkah dia?

TOP SECRET - THE BILLIONAIRE



Pelakon dia cute gak hehe.

Siapa sangka cemilan rumput laut bisa dijadikan lahan bisnis ’basah’ sama seperti habitat rumput laut yang basah-basahan dilaut. Cemilan rumput laut goreng yang populer dikalangan etnis tionghoa di thailand ini kemudian bisa mendunia melalui tangan seorang pemuda yang membuatnya jadi seorang billionaire (milyuner).

Ini je produknya


Ya kali ini GTH salah satu perusahaan perfilman Thailand mengeluarkan debut film remaja berikutnya. Namun ini bukan sembarang film remaja berbau komedi romantis yang biasa diproduksi oleh perusahaan tersebut. Sebut saja Bangkok Traffic Love, Hello Stranger, dan Suckseed. Film The Billionair (Top Secret) bukan film biasa, ya ini merupakan film autobiografi perjuangan seorang pemuda bernama Top Ittipad.

Sebelum menonton biasanya daku memilih-milih film apa yang bagus untuk ditonton baik dari ide, story-telling, grafis, maupun inspirasi apa yang bisa didapatkan. Rugi dong nonton cuma buang-buang duit ga dapat apa-apa atau cuma dapat wah grafisnya doang namun poor story-telling maupun no inspiration matter. Kegiatan pilah-pilih ini biasanya dengan melihat trailer, membaca-baca review di imdb, yahoo-movies, kaskus, dan lain-lain. Sialnya kalo sempat membaca spoiler (bocoran jalan cerita film)nya juga, hehe. Untuk kali ini, trailer nya sudah cukup menarik, memanggil jiwaku untuk melihat kisah perjuangan jatuh bangun jadi pengusaha.

Walaupun penggambaran ditrailer dan biografi Top Ittipat sudah bisa menjelaskan ini film apa, mau dibawa kemana, dan endingnya gimana, namun cukup seru menyaksikan jatuh bangun si Top meraih kesuksesan. Yup dunia enterpreneurship emang tidak senyaman seperti kerja kantoran. Walaupun dengan keuntungan yang besar, namun bayang-bayang resiko besar turut menyertai.



Inilah dia Top
Top ittipat membayar kesuksesannya dengan berkorban jiwa, raga, waktu, kesenangan jadi gamer, termasuk berkorban cinta terhadap his girlfriend. Seperti kata ibu si Top, sesuatu itu akan datang kepadamu namun sesuatu yang lain akan menjauh darimu. Yup film ini fullinspirasi buat kamu-kamu yang ingin bergelut didunia bisnis. Kesuksesan bisnis tidak semudah membalik telapak tangan. Sabar, syukur, terus berjuang pantang menyerah, dan berdoa adalah Top secret (rahasia si Top).

Bagi fans film thailand tentang cinta-cintaan semu jangan terlalu berharap sama film ini, ya seperti yang telah saya katakan, ini bukan film biasa, film ini lebih kearah film motivasi hidup. Si Top malah meninggalkan cewenya agar bisa lebih sukses, hahaha. Ups spoiler.

Berikut sinopsis ringkas dari posternya:
The Billionaire
Saat usia 16, Dia adalah pencandu game online.
Saat usia 17, Ia putus sekolah untuk menjadi penjaja kacang.
Saat usia 18, Keluarganya bangkrut & meninggalkan hutang 40 juta Baht (sekitar 12 milyar rupiah)
Saat usia 19, Dia menciptakan cemilan rumput laut ‘Tao Kae Noi’ yg dijual di 3.000 cabang 7-Eleven di Thailand.
Kini, di usia 26, Ia adalah produsen cemilan rumput laut terlaris di Thailand, berpenghasilan 800 juta Baht (sekitar 235 milyar rupiah) per tahun & mempekerjakan 2.000 staf.
Namanya Top Ittipat, dan ini adalah kisah nyata hidupnya yang luar biasa

Nota jari : Tetibe aku jadi Indon plak ye hehe... aku copy paste je benda ni semua...maklumat aku dapat dari SINI..tqlah pada empunye blog tu..aku curi hihihi...

Oklah dari cerita ni yang aku faham budak ni dia x suka belajar. Tapi dia tak bodoh cuma dia hanya pk nak berniaga je sebab nak dapatkan duit. Apapun mmg sukar pada dia yg masih budak yg menyakinkan org lain terutamanya ibu bapa dia. Dia pernah jual kacang sbb pakcik dia suka makan kacang. Pastu dia nak jual rumpai laut goreng plak sbb makwe dia suka makan hehe. Banyak rintangan yang dia hadapi sehingga akhirnya dia dah takde apa lagi dan semuanya diserahkan pada bisnes rumpai laut tu. Sib baik pakcik dia sudi bantu dan berada disamping dia sepanjang masa.

Akhirnya dia berjaya pasarkan produk dia tu kat 7eleven sampai skrg dia baru 26 tahun ++ dah kaya dah...

Nasihat dia...jgn putus asa sbb kita tak tahu apa yg berada didepan usaha kita tu..rugikan kalau kita putus asa bila sebenarnya lagi selangkah je kita akan berjaya...

2 bunga tulip:

Zie Madini berkata...

a'ah ler...cute pelakon nya :) Psstt...seaweed tu fav jajan zie taw kak. lama tak makan sejak dlm pantang ni

♥nrina♥ berkata...

Zie...iye ke...akak tak pernah makan...baru hari tu suami akak belikan pasal terpengaruh sgt dgn citer ni..beli kat 7eleven tu...oklah rasa dia...tapi cepat habis ler plak..haha...kene beli byk sikit lain kali..

Hatiku

Related Posts with Thumbnails
 
Design by Amanda @ BloggerBuster