Sabtu, 13 Oktober 2012

Bengkung


Kali ni aku nak ceritakan cara aku pakai bengkung. Boleh dikatakan bengkung ni byk membantu aku kurus skitlah...nampak kecik kat punggung dan perut... tapi menggeleber huhu...

Oklah... pertama sekali lepas aku mandi air panas bercampur herba mandian dlm set bersalin amway tu. Aku sapukan seluruh badan aku dgn krim halia. Aku beli kat cosway je sbb aku ahli cosway. Untuk kali ni aku guna 4 botol. Byk x byk setiap hari aku lumur badan dgn benda tu...

Lepas pakai baju, aku susun kain camni. Yang paling bawah ialah bengkung, kain batik lepas yg aku lipat separuh jadi panjang camtu dan kain putih tu untuk tutup perut elakkan kotoran terlekat kat kain bengkung.

Kain batik tu pun nak elakkan x kotor..

Aku akan baring kat tgh2 tu selaraskan pinggang dan punggung supaya tepat. Pandai2 ler nak mengagak hehe.. asalkan x senget nanti x selesa plak..


Camnilah nanti satu persatu akan dibalut. Model x bleh tunjukkan cara sbb gambar tu akan jadi 18sx hehe... Biasanya aku akan baring, lipatkan kaki ke atas, mcm nak beranak cuma x kangkang je hehe...kene tutup rapat tau...
Ni pes peramping perut tu. Akan disapukan ke perut dan sekitarnya.



Lepas dah siap ikat bengkung, aku bangun nak pakai kain batik. Pastu aku pakai benda ni plak. Ketiga2 ok. Korang bayangkan bape punye byk ler haha. Yg paling kiri tu kat bahagian bawah dada sbb kalau nak harapkan bengkung tu menetap terus kat bawah dada mmg x ler... nanti bergulung2 dia turun pasal lemak semua naik atas tu masa ikat bengkung..perut kempis sbb kat perut aku ikat ketat. Kat dada x bleh sbb ada tulang rusuk huhu...

Pastu aku pakai yg kat tgh tu utk punggung..aku letak bawah punggung kasi up punggung sikit hehe...so jalan mcm jepun lah. Yang last paling kanan yg warna putih tu..mahal tu beli wooo... itu bengkung moden. Aku suka bengkung yg zip zap je sbb mudah nak ke tandas dgn pantas.

Sgt tebal dan mmg keadaan aku berjalan mcm robot pun ye. Nak duduk paling seksa. Tapi kalau selesa mmg rasa x nak bukak tapi adakala x selesa bila dah pakai sbb adakala tali yg ikat tu terkena kat tulang pinggang so sgt sakit. Apapun mmg kene pandai seleraskan...

Ni ler cara pakai, Kalau kat pinggang tu aku mmg tarik habis tali tu... senak jap.


Ginilah rupanya..tapi ni bukan aku ye hehe.. Badan aku lum sekurus tu...mengharap akan jadi camni tapi ntah bilalah agaknya huhu...

Masalahnya kalau perut dan punggung kecil pun tapi peha masih besar mcm gajah...xde maknanya jugak... Jelesnye tgk org berkaki kecil ni tau.. Xdelah melecet bila berjalan kan?

Aku ni kalau pakai abaya pun terpaksa pakai seluar panjang kat bahagian dlm supaya x terjadi kes melecet kat peha...


Nota jari : Silalah berbengkung pada yg dah bersalin tu ye... kalau x bersalin mmg jgn haraplah aku nak sentuh bengkung tali ni... Bengkung moden yg zip zap tu jelah mudah...


2 bunga tulip:

Myra Jay berkata...

Wahhh!! nak kurus akan sanggup macam mana sekalipun kan :)

Memang rajin la berbengkung segala :)

♥nrina♥ berkata...

Myra..sy rajin jugak berbengkung masa berpantang tapi kurusnya masa dlm pantang jelah...dah habis pantang semua makanan jadi pantang jumpe je nak telan hahaha....

Hatiku

Related Posts with Thumbnails
 
Design by Amanda @ BloggerBuster