Sabtu, 26 Jun 2010

Sita nak berhenti

Aku rasa masalah ni dah sampai ke kemuncak..

Tak boleh dibendung lagi.

Sita telah minta berhenti keje hujung bulan ni. Alasan...dah tak tahan dgn apa yg berlaku. Dia sampai cakap tak dapat gaji pun takpe..asalkan dia dapat balik.

Korang bleh bayangkan tak..duit skrg tak penting pada dia. Jadi apa alasan utk buat dia terus kekal bersama dgn mak dan baba aku tu.

Betapa tegangnya situasi yg perlu dihadapi setiap hari membuatkan dia dah muak utk kekal lebih lama lagi. Mak aku punye perangai ni lebih teruk dari budak. Kalau budak pun dipujuk dgn gula2 dah diam. Tapi yg ni minta benda yg kitorgpun tak tau nak bagi apa...

Semalam aku datang sana..mood mak mmg tgh tak elok. Dia tak nak mandi..tak nak makan..hanya nak lari dari rumah. Habis semua brg dlm rumah dibaling. Kain baju Sita dikembur dan dicampak keluar bilik. Pinggan mangkuk kat dapur habis bertabur jatuh. Brg dlm peti ais dicampak keluar. Ada pulak kudrat dia utk buat semua tu padahal setiap malam bila nak bangun buang air mesti terjerit2 panggil baba utk bawa dia ke bilik air..kan jahat tu.

Abang aku yg dikatakan pijak dia tu. Sebenarnya abang aku tu terpijak kaki dia masa nak gerakkan dia ke tepi jalan. Dah dia berdiri tgh2 jalan. Kete, motor nak lalu pun tak boleh. Dia cakap...dia nak abang aku tu mati kemalangan. Keje abg aku tu bawa bas UTEM tu..dan yg paling teruk dia cakap...dia haramkan susu badan dia pada abang aku tu. Padahal abg aku tu bukan marah dia ke pukul dia ke..cuma mati akal nak pujuk dia utk balik ke rumah. Dahlah abg aku tu anak yg paling lama minum susu badan dia..

Aku pulak..dia cakap anak derhaka kalau tak bawa baba aku pergi jauh2. Dia ingat baba ni sampah ke bleh buang sesuke hati.

Mak kata mak akan bunuh diri kalau baba masih ada lagi. Itu mmg janji dia katanyalah. Alasan, tak tahan lagi dgn kata2 baba yg menikam2 diri dia. Padahal baba tak cakap apa pun. Diam salah..tak diam pun lagi salah. Yg pelik dia mengamuk tu tak tau punca apa..tetibe je..seolah ada dengar bisikan jahat utk dia buat camtu..dan dia ikut apa yg bisikan tu kata..Mak tak penah sebut perkataan Allah lagi..dah takde Allah dlm diri dia. Dia hanya menyumpah saja terutama bila dia berada dlm keadaan tak selesa mcm sejuk ke, panas ke, sakit ke..takde zikir takde apapun yg boleh buat dia ingat pada Allah. Bagi dia air bacaan yasin pun tak berkesan. Ada beli kaset utk bacaan Rukyah..utk halau jin setan..pun tak berkesan.

Apa agaknya hukum seorg ibu mengeluarkan kata2 macam tu. Boleh terima pakai ke. Nak kata dia ni kurang waras..adakala ok plak. Tapi marah dia mmg keluar dari hati. Dia mmg tak fikir panjang pun dgn kata2 dia. Dia jatuh sendiri..katanya baba aku tolak. Padahal baba aku tak dekat pun dgn dia. Apapun kesalahan dia..dituduh org lain yg buat. Pastu menangis2 mohon simpati kat org luar seolah2 mcm kene dera dgn kitorg padahal kitorg tak leh datang dekat dgn dia pun bila dia nak naik hangin tu. Apa lagi nak memaksa dia.

Mmg buntu sgt...tak tau apa yg perlu kitorg buat skrg dgn sikap mak yg makin menjadi tu. Kitorg tak tau sebenarnya apa yg dia nak..kata nak halau baba tapi bila baba takde depan mata menangis2 plak nak baba balik. Apa nak jadi pun tak taulah.

Dah ler nak bulan puasa..pastu nak raya. Hari raya nanti dah tentu2 ramai yg datang rumah. Lagi menjadi2 perangai dia bila ada org yg lebih menunjukkan simpati sbb dia lagi bangga diri dan makin buat hal.

Org luar tak tau apa2pun yg berlaku. Bila hanya dengar cerita dari mak je..sgtlah tak adil sbb mak pandai reka cerita yg bukan2. Semata2 nak minta simpati dari org luar dan faham dia. Dia mmg marah sgt dgn baba tapi dlm masa yg sama dia tak nak berpisah dgn baba. Apa yg dia nak tu????

Aku tak dapat nak bayangkan kalau hari raya org datang ramai pastu mak buat hal terkencing terberak kat atas katil tu jugak sbb nak lepaskan geram marahkan baba. Taik merata satu rumah bila kitorg takde utk jaga. Fuhh...sgt memeningkan kepala. Masing2 pun ada mertua jugak. Bukan nak beraya kat rumah dia je sepanjang hari.

Ya Allah..kenapalah teruk sgt perangai mak ni. Apa lagi jalan penyelesaian yg harus kitorg buat..nak dihantar rumah sakit jiwa ke....?????? zalim pulak kan..

Aku sgt cemburu tgk anak2 masih boleh bergelak ketawa dgn ibu mereka walaupun dah berusia dan sakit. Aku dulu adalah anak yg paling rapat dgn mak. Tapi aku juga anak yg paling byk terima doa yg buruk2 dari mak sejak dia sakit. Sape yg paling kerap datang melawat dia..makin bertimbun doa yg buruk..mungkin pahala tu hanya Allah yg boleh tentukan samada dapat atau tak hasil daripada kita amik berat kat dia tu. Berat mata memandang berat lagi bahu yg memikul..kitorg dah habis ikhtiar camne lagi cara utk buat dia kembali normal...skrg hanya berserah pada Allah.

0 bunga tulip:

Hatiku

Related Posts with Thumbnails
 
Design by Amanda @ BloggerBuster