Rabu, 13 Oktober 2010

Kebiasaan yang menyebabkan gigi rosak

1. Mengunyah di malam hari
Dibandingkan siang , pengeluaran air liur berkurangan pada malam hari. Ini kerana salah satu fungsi air liur ialah membersihkan gigi dari sisa makanan, maka mengunyah makanan di malam hari boleh menyebabkan gigi mudah tanggal. Kajian mengenai ini pernah terdapat dalam jurnal Eating Behaviour. Bukan bererti tidak boleh makan tetapi seperti mengunyah kacang, makanan ringan dan sebagainya.


2. Bernafas melalui mulut

Kadang-kadang ketika termengah-mengah semasa bersukan atau membuat kerja berat, kita selalu bernafas melalui mulut. Hal ini menyebabkan air liur di rongga mulut berkurang. Padahal menurut doktor gigi yang berasal dari Texas, Anna Dees, air liur juga berfungsi menjaga lapisan gigi agar tidak membusuk.

3. Mengigit kuku

Bukan sahaja merosakkan kuku itu sendiri, kebiasaan buruk yang sering dilakukan kanak-kanak ini menyebabkan kerosakan serius di gigi dan gusi. Akar gigi mengalami perubahan bentuk kemudian membawa gingivitis (radang gusi), sekaligus meningkatkan risiko bruxism atau pergerakan gigi yang tidak dikehendaki seperti menggeselkan gigi semasa tidur.

4. Minum jus dan soda terus dari botol

Meneguk terus dari botol menyebabkan pertemuan air minuman dan gigi. Kandungan gula dan asam yang tinggi dapat membuat gigi cepat membusuk. Risiko ini boleh dikurangi jika minum dengan menggunakan strawa kerana air minuman masuk ke mulut iaitu di belakang gigi.

5. Gosok gigi secara melintang (horizontal)

Kerosakan yang terjadi semasa menggosok gigi secara horizontal ialah terkikisnya lapisan enamel. Akibatnya gigi menjadi rapuh, mudah patah dan diserang penyakit. Doktor gigi menganjurkan cara memberus gigi secara menegak (vertical) dengan berus gigi lembut untuk menghindari kerosakan enamel.

0 bunga tulip:

Hatiku

Related Posts with Thumbnails
 
Design by Amanda @ BloggerBuster